ericmarie

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  • in reply to: How often should I replace my brush? #20008
    ericmarie
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    The state of your brushes depends a lot on how you treat them. For example, I never let my brushes dry after only rinsing them with tap water. When they are cleaned, I rinse them quickly with demineralized water to prevent the limestone from hardening them by drying. How to smooth the hair before drying is also essential. And, of course, they have to dry the tip down.
    When I started teaching, I noticed that some of my students’ brushes died after a few days, while some of my students were over 30 years old and looked almost new. Since then, I try to teach them how to correctly treat their material …
    But especially, the brush ages badly if the ink is bad, the ink stone too rough and especially if the movements of the brush lack of fluidity and constantly grip the paper. When one has to “slightly” torture the brush to obtain certain effects (rocks, tree bark, etc.), it is better to use old brushes (either “bad brushes” or, preferably, good brushes that are degraded over time).
    All this reminds me of Prince Wen’s cook, of whom Zhuangzi speaks.

    庖為文惠君解牛,手之所觸,肩之所倚,足之所履,膝之所踦,砉然嚮然,奏刀騞然,莫不中音。合於桑林之舞,乃中經首之會。

    文惠君曰:「嘻,善哉!技蓋至此乎?」

    庖丁釋刀,對曰:「臣之所好者道也,進乎技矣。始臣之解牛之時,所見無非全牛者。三年之后,未嘗見全牛也,方今之時,臣以神遇而不以目視,官知止而神欲行。依乎天理,批大郤,導大窾,因其固然。技經肯綮之未嘗,而況大軱乎!

    良庖歲更刀,割也;族庖月更刀,折也。今臣之刀十九年矣,所解數千牛矣,而刀刃若新發於硎。彼節者有閒,而刀刃者無厚,以無厚入有閒,恢恢乎其於游刃必有餘地矣,是以十九年而刀刃若新發於硎。雖然,每至於族,吾見其難為,怵然為戒,視為止,行為遲。動刀甚微,謋然已解,如土委地。提刀而立,為之四顧,為之躊躇滿志,善刀而藏之。」

    文惠君曰:「善哉!吾聞庖丁之言,得養生焉。」

    You can read a translation here:
    http://www.bopsecrets.org/gateway/passages/chuang-tzu.htm

    L’état de vos pinceaux dépend énormément de la façon dont vous les traitez. Par exemple, je ne laisse jamais sècher mes pinceaux après les avoir seulement rincés à l’eau du robinet. Lorsqu’ils sont nettoyés, je les rince rapidement à l’eau déminéralisée pour éviter que le calcaire ne les durcisse en sèchant. La façon de lisser les poils avant de les mettre à sécher est également essentielle. Et, bien sûr, il faut qu’ils sèchent la pointe en bas.
    Lorsque j’ai commencé à enseigner, j’ai observé que les pinceaux de certains de mes étudiants étaient morts au bout de quelques jours, alors que certains des miens avaient plus de 30 ans et paraissaient presque neufs. Depuis, j’essaie de leur apprendre à correctement traiter leur matériel…
    Mais surtout, le pinceau vieillit mal si l’encre est mauvaise, la pierre à encre trop rugueuse et surtout si les mouvements du pinceau manquent de fluidité et acrochent en permanence le papier. Lorsqu’on doit un peu “torturer” le pinceau pour obtenir certains effets (rochers, écorce d’arbre, etc), il vaut mieux utiliser de vieux pinceaux (soit de “mauvais pinceaux” soit, de préférence, de bons pinceaux qui se sont dégradés avec le temps).
    Tout ceci me fait penser au cuisinier du prince Wen, dont parle Zhuangzi.

    Vous pouvez en lire une traduction ici:

    庖丁解牛-Le boucher de Zhuangzi

     

    in reply to: top oil inksticks #20009
    ericmarie
    Participant

    For calligraphy, you need dark black and fluidity (not too sticky ink). The both inks Li Ting Gui and Royal ink are correct. I often use also japanese inkstick that are excellent but much more expansive. This is for oil soot ink. But if you want to copy ancient calligraphy masters on a “looking old” paper, I advice you to use a good pine soot ink, in order to get deeper dark  instead of too glossy strokes, particularly if you practice xiaokai on a shuxuan paper, because when the ink does not penetrate the paper and dry on the surface, it becomes more brillant.

     

    in reply to: Paper for Sumi-e beginner #19988
    ericmarie
    Participant

    Bonjour. Pour avoir une réponse précise, il faut que vous formuliez différemment votre question. En effet, ce qui distingue les papiers, ce n’est pas qu’ils soient faits pour “débutant” ou pour “expert”. Il faut un marteau pour planter un clou et un tournevis pour enfoncer une vis (et pas le contraire), peu importe qu’on soit professionnel ou amateur !

    Le sumi-e est le nom japonais d’une école de peinture originaire de Chine et dominant à l’époque de Muromachi (entre 1336 et 1573), qui se caractérise techniquement par des lavis à l’encre noire et qui se rapproche philosophiquement du bouddhisme zen.
    En conséquence, pour ce qui est du matériel et des supports, c’est identique à ce qu’on utilise dans la peinture chinoise de type “xieyi 寫意 [expression spontanée]. Il vous faut donc privilégier les papiers “crus” ou “partiellement crus/partiellement cuits”, c’est à dire des papiers plus ou moins absorbants. C’est le premier point.

    Mais ce qui va déterminer plus précisément votre choix, et qui explique la multitude de papiers disponibles, ce sont d’autres critères, que vous ne mentionnez pas :
    1. Que peignez-vous ? Petites fleurs (orchidées), grandes fleurs (pivoines), bambous, oiseaux, paysages ?
    2. Laissez-vous le fond blanc, en peignant le sujet principal en une seule séance, ou bien faites vous des lavis successifs (nuages, brumes, atmosphère de fond) qui imposent de mouiller plusieurs fois le papier ?
    3. Quel est le format de vos œuvres ? 20 X 30 cm ou plutôt 70 X 100 cm ?
    4. Faites-vous des copies d’œuvres anciennes qui demandent des papiers à l’aspect “vieilli” ou pas ?
    5. S’agit-il d’exercices que vous jetterez ou conserverez dans un tiroir ou d’œuvres que vous destinez à monter sur rouleau ou encadrer et dont vous espérez plusieurs siècles de longévité ?

    Selon vos réponses à chacune de ces questions, il est possible de vous guider dans le choix du papier le mieux adapté.
    Enfin, une dernière question : n’avez-vous pas un professeur pour vous aider à choisir votre matériel ?

    Eric Marié
    Enseignant de peinture et de calligraphie chinoise
    http://calligraphie-peinture-chinoise.com/

    in reply to: Paper for Sumi-e beginner #19995
    ericmarie
    Participant

    Hello. To have a precise answer, you need to formulate your question differently. Indeed, what distinguishes the papers, it is not that they are made for “beginner” or for “expert”. It takes a hammer to plant a nail and a screwdriver to drive a screw (and not the opposite), no matter whether one is professional or amateur!

    Sumi-e is the Japanese name for a school of painting originally from China dominating at the time of Muromachi (between 1336 and 1573), which is technically characterized by black ink washes and is philosophically close to Zen Buddhism.
    As a result, in terms of material and media, it is identical to what is used in Chinese “xieyi” (spontaneous expression) painting, so you have to give preference to “raw” or “partially” papers. raw / partially cooked “, ie more or less absorbent papers, this is the first point.

    But what will determine more precisely your choice, and which explains the multitude of papers available, are other criteria, which you do not mention:
    1. What are you combing? Small flowers (orchids), large flowers (peonies), bamboo, birds, landscapes?
    2. Do you leave the white background, painting the main subject in one sitting, or do you make successive washings (clouds, mists, background atmosphere) that require to wet the paper several times?
    3. What is the format of your works? 20 X 30 cm or rather 70 X 100 cm?
    4. Do you make copies of old works that ask for “aged” papers or not?
    5. Are these exercises that you will throw or keep in a drawer or works that you intend to mount on roll or frame and that you hope for several centuries of longevity?

    Depending on your answers to each of these questions, it is possible to guide you to the best paper.

    in reply to: How to clean my seal? #19991
    ericmarie
    Participant

    Toothbrush and toothpick is quiet enough to keep it clean (but you have to clean the toothbrush with soup and water, sometimes to time).

    in reply to: five grades of ink 墨分五彩 #18954
    ericmarie
    Participant

    This is a fundamental technic in Chinese painting. To begin, you can train with only 3 grades and, when you will masterize the practice, you do with 5. You need 3 recipient like small plates (or 5 for 5 grades). In the first one, you put pure ink, as dark as possible. You dip inside your maobi and you “clean” it in some pure water, in the second plate. You will obtain the second grade (dark grey). You do the same in the third plate : with your maobi full of dark grey, you dilute in pure water in order to obtain a light grey. If you want 5 grades, it is the same but with 4 successive dilutions of the ink.

     

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